Ga naar de inhoud

Overijsselse ouderen luiden noodklok over slecht openbaar vervoer

NIEUWSBERICHT – RTVoost – don. 19 oktober 2023

Ouderen maken zich zorgen over het slechte openbaar vervoer in Overijssel. Hoewel de vraag van senioren naar bus- en treinvervoer met de jaren groeit, wordt het aanbod van openbaar vervoer steeds kleiner. De Participatieraad Ouderen Overijssel heeft daarover Commissaris van de Koning Andries Heidema persoonlijk een brief geschreven. Ook bij gedeputeerde Martijn Dadema, die verantwoordelijk is voor het openbaar vervoer in Overijssel, wordt de noodklok geluid.

De Participatieraad (PROO) komt op voor belangen van de senioren in de samenleving. “Een van onze speerpunten is het openbaar vervoer. Helaas constateren wij een steeds verdergaande verschraling van het aanbod van openbaar vervoer in onze provincie. Het platteland is na zes uur ’s avonds en in het weekeinde niet of nauwelijks te bereiken met het OV. Er bestaat een voor ouderen onaantrekkelijke dienstregeling, waarvan steeds minder mensen of alleen nog scholieren gebruik van maken. Ook openbare gebouwen zijn niet altijd met het OV bereikbaar”, stelt de Enschedese voorzitter Secil Arda van de stichting PROO.
Ze verwijst ook naar een Europees onderzoek over de periode 2020-2022 dat aantoont dat door digitalisering van de mobiliteit een categorie ouderen ontstaat die niet meer zelfstandig kan reizen


Versnippering
Daarnaast speelt de versnipperde verantwoordelijkheid van verschillende concessies in de provincie Overijssel een negatieve rol. “Enerzijds ligt de verantwoordelijkheid bij de vervoerder, maar voor de Vechtdallijnen is de provincie zelf verantwoordelijk en voor de concessies Zwolle-Enschede en Zwolle-Kampen is er een gedeelde verantwoordelijkheid van 50% vervoerder en 50% provincie,” aldus Arda.
Dit maakt een eenduidig en gericht beleid voor het openbaar vervoer vanuit de provincie niet eenvoudiger. “De provincie heeft in bepaalde situaties twee petten op”, signaleert de voorzitter van de Participatieraad. Toch zou de provincie de verantwoordelijkheid moeten pakken waar dat mogelijk is.

Basisvoorziening
“Het OV is een basisvoorziening. Maar het voldoet niet meer aan deze kwalificatie gezien het aanbod en de beschikbaarheid, de uitvoering en het ontbreken van een promotiebeleid om gebruik te maken van het openbaar vervoer. In belang van het milieu zou OV een aantrekkelijk alternatief voor de auto moeten zijn.”
Kortom, er valt volgens het PROO nog veel te sleutelen aan het OV-beleid van de provincie Overijssel.
De stichting doet een beroep op Commissaris Heidema en gedeputeerde Dadema om een werkgroep in te stellen die met de provincie meedenkt en meepraat over de openbaar vervoersproblemen. De Participatieraad Ouderen Overijssel is ook actief betrokken bij het Regionaal Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer Overijssel, dat opkomt voor reizigers in het openbaar vervoer.

Deel dit artikel

Email