Ga naar de inhoud

NIEUWSBERICHT – De Stentor – zat. 21 oktober 2023

Opiniestuk – Secil Arda-Schiffel

Platteland na zes uur ‘s avonds amper nog te bereiken met ov in Overijssel

Het openbaar vervoer in Overijssel verschraalt verder, volgens Secil Arda-Schiffel, voorzitter van de Stichting Participatieraad Ouderen Overijssel (PROO). Ze vindt dat de provincie in actie moet komen. ‘Er ontstaat een onaantrekkelijke dienstregeling, waarvan steeds minder gebruik wordt gemaakt.’ Een van de speerpunten van de Participatieraad Ouderen Overijssel (PROO) is de mobiliteit en het openbaar vervoer. Helaas constateren wij een steeds verdergaande verschraling van het OV-aanbod in onze mooie provincie. Het platteland is na zes uur’s avonds en in het weekend niet of nauwelijks meer te bereiken met het openbaar vervoer. Kleine kernen al helemaal niet meer. Er ontstaat een onaantrekkelijke dienstregeling, waarvan steeds minder of alleen noodgedwongen denk aan scholierengebruik wordt gemaakt. Openbare gebouwen zijn niet altijd meer met het ov bereikbaar.

Een recent Europees onderzoek (Dignity-rapport) over de periode 2020-2022 toont aan dat door digitalisering van de mobiliteit er een categorie ouderen ontstaat die niet meer in staat is (over langere afstanden) zelfstandig te reizen. Daarnaast speelt naar onze mening de versnipperde opbrengst-verantwoordelijkheid van de verschillende concessies in onze provincie een rol. Enerzijds ligt die bij de vervoerder, maar voor de Vechtdallijnen is de provincie verantwoordelijk en voor de concessies Zwolle-Enschede en Zwolle-Kampen is het 50 procent vervoerder en 50 procent provincie.

Samenhang
Dit maakt een eenduidig en gericht beleid vanuit de provincie er niet eenvoudiger op. De provincie heeft in deze situaties immers verschillende petten op. Enerzijds is zij opdrachtgever, anderzijds is ze opbrengst-verantwoordelijke. Een weinig benijdenswaardige positie. Op landelijke gebieden dient niet de kostendekking een grote rol te spelen maar de sociale samenhang voor het gebied. Het ov is een basisvoorziening, maar voldoet niet meer aan deze kwalificatie, gezien het aanbod, de beschikbaarheid, de uitvoering en het ontbreken van de inzet op het gebied van het milieu, als aantrekkelijk alternatief voor de auto met bijbehorend promotiebeleid.
Een intensivering van het ov moet een alternatief bieden voor de verkeersinfarcten voor de auto en daarmee de aantrekkelijkheid van steden garanderen. Door het afnemen van de ov-bereikbaarheid worden met name de sociaaleconomisch kwetsbaren en ouderen er dupe van. De provinciale en de gemeentelijke overheden moeten sociale cohesie, tegengaan eenzaamheid en voldoende aanbod aan mobiliteit waarborgen.
Volgens PROO behoort het leveren van maatwerk met betrekking tot bereikbaarheid op steden en platteland tot de prioriteiten van het mobiliteitsbeleid. Mobiliteitsconcessies gericht op de sociale cohesie en op brede welvaart vallen onder het beheer en het beleid van de provincie.

Beleving
Brede welvaart is méér dan alleen economie, het gaat ook over gezondheid, onderwijs, milieu, de natuurlijke omgeving en andere aspecten die het leven en welzijn van mensen beïnvloeden. Het draait bovendien niet alleen om het hier en nu, maar ook over de houdbaarheid van ons welvaartsniveau voor toekomstige generaties en de impact op mensen die ergens anders wonen. In deze context behoort de mobiliteit in Overijssel en de beleving van de inwoners van Overijssel ook tot de brede welvaart.

Wij stellen voor dat er een (provinciale) werkgroep wordt ingesteld, die het bovengeschetste probleem nader onder de loep neemt en met een advies komt. Onze organisatie wil daar, vanuit onze betrokkenheid bij ROCOV Overijssel (Regionaal Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer Overijssel), graag bij meedenken.

Ir. Secil Arda-Schiffel is voorzitter van de Stichting Participatieraad Ouderen Overijssel (PROO)

Deel dit artikel

Email